LindaSofie Evasdotter
Yoga World
Annons
Annons
Yoga

Min själ hedrar din själ

Lokalerna står färdiga, ljusen är tända, doften av rökelse & chaite sprider sig genom rummen samtidigt som förväntansfulla yogis börjar strömma in för att prova på yoga, idag så välkomnade jag höstterminen med öppna armar.

Det är något alldeles speciellt med yogakurser, samhörigheten som blir, kärleken till oss själva & varandra, och livsglädjen som fyller oss med en total helhet, att få dela min resa som yogalärare tillsammans med andra är en känsla svår att förmedla men jag känner mig innerligt tacksamhet för hur långt jag faktiskt har kommit.

För många kan yoga vara ett sätt att koppla ihop sin kropp med sina känslor, ett sätt att lära känna sig själv och sin kropp. Med yoga så bygger vi upp styrka, rörlighet och balans samtidigt som den hjälper oss att hitta lugn, välmående och harmoni, något jag önskar att alla fick uppleva.

Yoga är en uråldrig tradition som härstammar från Indien och handlar egentligen om att lugna hjärnan, minska stress och släppa spänningar i kroppen, att skapa en medvetenhet för att bli mer närvarande i nuet med sina sinnen.

Stort tack till alla er som kom ikväll / Namaste LindaSofie Evasdotter

21 augusti, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Annons
Annons
Yoga

Tjihooo vad jag är taggad!

Det börjar dra ihop sig för en ny termin med nya kurser, nya lokaler, nya härliga yogisar och nya blogginlägg här på bästa Yogaworld – tjihooo vad jag är taggad!

Jag ser så fram mot att komma tillbaka igen efter sommarens uppehåll, till nya supermysiga lokaler hos Ullins Yoga, till er alla på bloggen och till att utföra yoga mer kontinuerligt igen. Jag älskar känslan av att rena, stärka och balansera mitt själsliga jag på yogamattan och att nu även få göra det som yogalärarare är för mig total harmonisk helhet, jag har helt enkelt världens bästa arbete.

Ju mer jag utövar yoga desto mer märker jag hur vi alla gör det på så många olika sätt. Att grunderna i sig många gånger är desamma, men känslan hos individen, själva utövandet och hur våra förutsättningar ser ut, skiljer sig stort – vilket i sig också är helt fantastiskt.

Jag får tankarna till lilla Ronja ( som jag saknat min minsta yogi i sommar). Ni kanske minns henne från tidigare inlägg – hon som är med sin mamma på varje yogalektion, i en rosa ballerinaklänning, på sin egna rosa yogamatta och kallar mig “andas in andas ut” 🙂

Att få dela yogan och glädjen tillsammans med Ronja, hennes mamma, er och resten av alla yogisarna får mig att känna mig ödmjuk och tacksam till livet. Min själ hedrar din själ / LindaSofie

10 augusti, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Yoga

Min egen lilla retreat ♡

Gotland – vilket paradis för yoga, mindfulness och meditation. Den finkorniga sanden, havets ständig närvaro och histioriens vingslag på en soldränkt ö. Under sommaren exploderar idylliska Gotland av yogaklasser runtom på ön men jag väljer stillheten här i år, ladda min energi och utvecklas i mitt, tillsammans med min Daniel. Med fokus på kroppen & själen andas jag in lugnet med rofylldheten och andas ut alla vardagliga måsten, jag känner tacksamhet.

Det är verkligen kontrasternas ö – Yoga, surfing, meditation och bohokänsla blandat med vacker natur, pittoreska gränder,  kulturlandskap och ett vimlande nattliv. Jag upplever enkelheten, begreppet tid och rofylldhet, jag känner kärlek, tacksamhet och ödmjukhet. Jag håller fokuset på kroppen & själen, jag andas in nuet och andas ut det jag inte längre behöver. . .

Jag avslutar den här resan med att grunda mig, att landa i kroppen, själen och i det jag har upplevt här under min egna lilla yogaretreat. Precis som yogan är jag nu jordad i tradition, kunskap & kärlek och jag åker hem grundad och utvilad, men med en aning vemod. Jag känner stark kärlek till den här rofyllda ön, till min och Daniels resa och till skönheten som alltid växer i goda möten. Tack Gotland för den här gången – jag är snart tillbaka igen. / Kärlek från LindaSofie Evasdotter

Livsstil

Ett litet semestertips

Jag kommer ihåg att jag gick hela vinterhalvåret och längtade efter värme, sommaren och ledighet, till att få återhämtning, ta det lugnt och bara vara. . .

När sommaren och semestern äntligen kom så var vädret antingen för varmt eller för kallt, troligtvis också så var det för regnigt eller för soligt. Tro inte heller att tiden skulle användas för återhämtning, nej för då skulle det åkas land och rike runt, planering efter minsta lilla detalj för att hinna se och göra så mycket som möjligt på de få veckor vi hade tillsammans. Och när semestern väl var över så var både barn och vuxna så trötta att det var riktigt skönt att återgå till vardagen, in i ekorrhjulet, för att sedan börja längta till nästa års semester igen.

Nu uppskattar jag ledigheten och sommaren på ett helt annat sätt, dagar med lugn och ro utan någon stor planering överhuvudtaget. Telefonen som är på tyst läge, kvällspromenader vid vattnet i tjocktröja och långkalsonger, yoga på altanen under åska och spöregn, och bara njuta liggandes i hängmattan eller på stranden de dagar som solen är framme. Tiden med barnbarnen känns också så mycket lugnare på något sätt än när mina egna var små, att vara närvarande, med i leken, gå på upptäcktsfärd och faktiskt kunna njuta av ögonblicken och tiden tillsammans.

För mig är det viktigt att börja varje dag, oavsett ledighet eller inte med att andas, känna efter hur kroppen känns och ta in tacksamheten till livet – till att vara mamma och mormor, till min familj och mitt jobb, till mitt hem och mina vänner, för att sedan ta dagen som den kommer och försöka leva i nuet. Oavsett hur du/ni väljer att göra, hur du planerar din dagar eller vad du gör på din semester, hoppas jag att det blir precis så som du önskar, ett litet semestertips – glöm inte bort att vara närvarande, njuta och göra mer av det som får dig att må bra.

/ LindaSofie Evasdotter

17 juli, 2019 | 1 KOMMENTAR.
MeditationMindfulness

En bra början till en medveten närvaro – guidad övning

Jag andas in och lugnar min kropp, jag andas ut och ler

Mindfulness handlar om att vara närvarande i stunden och med meditation så riktar du medvetenheten inåt. Att kombinera dessa två övningar är för mig att få den totala helheten i nuet, att vara medvetet närvarande och samtidigt vara helt avslappnad i kropp och sinne är en lisa för själen. Jag tänkte att jag skulle guida er genom en mindfulness / meditationsövning som är en bra början till en medveten närvaro.

Sätt dig i ett bekvämt läge på den plats som du själv önskar, försök att vara närvarande här och nu genom att fästa blicken på en punkt framför dig, det kan vara en sten, ett träd, en tavla eller dina händer som du håller upp framför dig, som jag gör på bilden. När tankarna kommer så låt dem passera utan att lägga någon vikt vid dem, rikta istället medvetenheten till andningen, låt andetagen vara avslappnade och få gå hela vägen ner i magen.

Känn efter hur underlaget känns under dig, kanske känns det hårt, eller mjukt. Rikta medvetenheten till hur din kropp känns när du sitter där, lägg märke till hur du har benen, fötterna och hur tårna känns när du vickar lite på dem, fram och tillbaka. Lägg märke till hur bröstkorgen rör på sig när du andas, hur det känns i armarna om du rör lite på dem och hur dina axlar känns, kanske är dem spända eller kanske avslappnande. Hur känns dina andetag mot dina läppar, känns inluften kall och utluften varm, eller tvärtom.

Rikta nu fokuset utanför dig själv och lägg istället märke till det som finns runtomkring dig, det kan vara buskar, träd, blommor, repor i golvet eller mönstren på tapeten, bara observera utan att lägga stor vikt i vad du ser eller i de tankar som fortsätter att komma. Kom ihåg andningen, andas in, djupa andetag och känn hur andetaget lugnar din kropp, använd andetaget till att andas ut det du inte behöver och andas in kärlek till dig själv, le inombords. Var uppmärksam på saker som du kanske normalt inte lägger märke till, det kan vara djur, stenar eller en dammtuss som far runt i rummet, bara nyfiket ta in och observera lätt det som händer runt om dig. Lägg också märke till olika ljud, dofter och färger, hur molnen kanske rör sig som ett skådespel på himmelen, hur vattnet kanske slår upp mot stenarna på stranden eller hur grässtråna vajar fram och tillbaka av vinden. Fortsätt att vara medveten och känn tacksamhet för den här stunden, för att du tagit dig tiden till att fylla på pluskontot med ny härlig energi, för att du har varit närvarande i ögonblicket och för att du är ett steg närmare ditt bättre jag. Andas in och lugna kroppen, andas ut och le.

/ LindaSofie Evasdotter

1 2 6

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.