LindaSofie Evasdotter
Yoga World
Annons
Annons

Idag är jag Tacksam för:

A GRATEFUL HEART IS A MAGNET FOR MIRACLES

Att skriva tacksamhetsdagbok är en enkel och kraftfull metod för att ta kontroll över din egen lycka. Det enda som krävs är fem minuter av din tid varje dag. Dessa minuter ger dig möjlighet att förändra ditt liv.

Många av oss går runt med inställningen att “bara det här och det här händer så kommer jag att bli lycklig”. Vi tänker att lycka föder tacksamhet, men i själva verket är det tvärtom.

Allt fler studier visar på de stora fördelarna med att skriva tacksamhetsdagbok. Det är en enkel men kraftfull metod för att ta kontroll över din egen lycka. Allt du behöver lägga är fem minuter av din tid varje dag. Dessa minuter ger dig möjlighet att förändra ditt liv.

När du skriver ner och reflekterar över dina upplevelser skapas ett känslomässigt djup. Några av de positiva effekterna som forskningen har hittat är:

– bättre sömn
– mindre stresskänsla
– mindre sjukdomar
– mer känsla av lycka i vardagen
– nya perspektiv på vad som är viktigt i livet
– större självmedvetenhet
– insikt i vad man behöver mer eller mindre av i sitt liv

Idag är jag Tacksam för min nya tacksamhetsdagbok, skriven av Sanna Sporrong. – Rekommenderar den varmt. / Kärlek från mig.

Annons
Annons

Prioritera dig

Den senaste veckan har livet gjort sig påmint om hur skört det kan vara. Jag har mist en familjemedlem och höll på mista en nära vän. Jag har haft hjärtklappning och svårt med andningen, vilket troligtvis är en följd av det som hänt, men också att det kanske hänger kvar från att jag hade viruset i luftvägarna. Jag försöker leva livet “som vanligt” men jag är trött… väldigt trött, så igår tog jag beslutet att så om bara för ett dygn – prioritera mig.

​”Om du ständigt prioriterar alla andra framför dig själv kan du i slutändan känna dig utmattad och förminskad. Att hela tiden göra allt för alla andra tar på krafterna – därför borde du prioritera dig själv först.

Det är lättare sagt än gjort att prioritera sig själv framför andra. Särskilt om man är van vid att alltid prioritera ens vänner, familj eller partner framför sig själv. Men du borde ändra på det och börja prioritera dig själv mer. I början kan du känna dig egoistisk och självisk, framförallt om du är bryr dig mycket om vad andra tycker och känner, men i slutändan kommer du tacka dig själv
“.

4 tillfällen som du bör prioritera dig själv – för ditt välmående.


När du är kär

Att vara kär är fantastiskt och kärleken för ens partner är obeskrivlig. När man är mitt uppe i fasen där man är nykär är det lätt att man glömmer bort sig själv. Men kom ihåg att du inte måste prioritera din partner hela tiden, utan du måste även sätta dig själv först. Bara för att du prioriterar dig själv kommer inte förhållandet att bli sämre utan det kan stärka er relation då du växer som individ.

När du är förvirrad

Det är vanligt att vi blir förvirrade. Antingen kan vi vara förvirrade över vad vi vill göra i framtiden, våra känslor eller liknande. Här är det framförallt viktigt att du sätter dig själv först då andra kommer försöka reda ut ditt liv åt dig, kom ihåg att det är dina åsikter som räknas och gör det du själv vill och mår bra av. Sedan kan personerna runt dig inspirera eller peppa dig, men de ska inte få bestämma över ditt liv.

När du har relationer som tar mer än vad dem ger

Ibland kan vi vara kvar i relationer trots att dem tar mer energi än vad dem ger oss. I dessa situationerna bör du prioritera dig själv först. Om det så är en kärleks- eller vänskapsrelation så bör du radera dessa människorna ur ditt liv och prioritera dig själv. Om en relation gör mer skada än nytta borde du lämna den och fokusera på dig själv för att du ska må bra i framtiden.

När du är nöjd med livet

Kan du ibland känna att livet är för bra för att vara sant? Mår du jättebra medan din kompis mår motsatsen? Det är viktigt att du finns där för kompisen men du får inte låta hen dra ner dig. Stötta din kompis så mycket det går men glöm inte att prioritera dig själv. Kom ihåg att du förtjänar att må bra, vara glad och nöjd över livet. Låt inte någon annan trycka ner dig eller ta all din energi.

Källa: Modette.

/ Kärlek från LindaSofie Evasdotter

Mina bästa tips till dig som yogalärare

Det rådande läget och risken för smittspridning har den senaste tiden påverkat många av oss yogalärare hårt med inställda kurser och stängda studios som följd, samtidigt behövs kanske yogan och meditationen nu mer än någonsin. Många människor står inför en period av självisolering och risken för smittspridning har också medfört att våra träningsvanor påverkats. Nu om någonsin är det viktigt för oss alla att hålla yogasverige igång genom att upprätthålla känslan av gemenskap och fortsätta yoga i praktiken. Här är mina fem bästa tips till dig som yogalärare i dessa Coronatider.

Flytta ut yogan


Som tur är går vi mot varmare dagar vilket gör det lättare att kunna flytta ut verksamheten. Passa på att njuta av sommarmånaderna ute och erbjud nya som gamla yogisar återhämtande morgonyoga på stranden, inspirerande yogapromenader, onlineyogasessioner på altanen, meditationskurser i trädgården eller varför bjuda in till en drop-in yoga i stadsparken. Att flytta ut verksamheten kan även hjälpa dina elever att väcka sina sinnen och få dem att känna sig jordad, tillfreds och mer mindfull.

Bli digital


Ingen vet hur den här situationen med Coronaviruset kommer att utvecklas under de kommande månaderna men ett första steg för att behålla verksamheten igång kan vara att hålla onlineklasser. Jag personligen har valt att lägga om större delen av min verksamhet till e-hälsa (digitalt) och erbjuder för tillfället både livesända yogakurser och privata yogasessioner på Skype, samt nybörjarkurser med videoledda lektioner i en sluten grupp på Facebook. I början kan det ta lite tid för att byta ut sina lektioner till onlinekurser, men jag tycker absolut att det är värt ansträngningen.

Privata yogasessioner

Här har du som yogalärare verkligen möjlighet att anpassa yogan helt och hållet efter elevens önskningar, behov och förutsättningar. Att träffas på tu man hand i en privat yogasession vare sig den är digital eller fysisk kan liknas vid träning tillsammans med en personlig tränare. Kanske vill någon fördjupa sin yogaträning medan en annan vill lära sig mer om andningen eller grunderna i yoga. Privata yogasessioner är också ett bra sätt att fortsätta ha en personlig kontakt med sina elever, samtidigt som du som lärare får möjligheten att ge den enskilde individen all din uppmärksamhet.

Erbjud hälsofrämjande samtal

Under ett hälsofrämjande samtal kan man tillsammans gå igenom hur elevens levnadsvanor och livsstil ser ut idag för att sedan kunna coacha, vägleda och utveckla de som vill göra förändringar i vardagen. Vi är alla unika individer med olika förutsättningar, behov och värderingar och mitt mål är att tillsammans med den enskilde individen hitta de verktyg som behövs för en sund och hälsosam livsstil. Det kan vara att sluta röka, förändra dåliga vanor eller kanske bara ha allmän stöttning.


Hälsan kommer först

Nu är det extra viktigt att anpassa sin verksamhet och vidta de åtgärder som situationen kräver. Att minimera risken för smittspridning har betydande påverkan på yogautövandet över hela landet. Tänk på att vid öppna studios hålla avståndet med minst en och en halv meter, att i minde utrymmen minska på antalet kursdeltagare samt att sprita allt i studion ofta och mycket. Se också till att det alltid finns en möjlighet för alla som vistas i lokalen att tvätta händerna noga vid ankomst och om möjligt låt dina elever ta med sin egen yogamatta. Kom ihåg att din och dina elevers hälsa kommer först i alla lägen. 

/ Kärlek från mig

Till dig som yogalärare

Det rådande läget och risken för smittspridning har den senaste tiden påverkat många av oss yogalärare hårt med inställda kurser och stängda studios som följd, samtidigt behövs kanske yogan och meditationen nu mer än någonsin. Många människor står inför en period av självisolering och risken för smittspridning har också medfört att våra träningsvanor påverkats. Nu om någonsin är det viktigt för oss alla att hålla yogasverige igång genom att upprätthålla känslan av gemenskap och fortsätta yoga i praktiken. I kommande nummer av Yoga World så delar jag med mig av mina bästa tips till dig som yogalärare i dessa Coronatider. / Kärlek från LindaSofie Evasdotter

10 tips att utvecklas som yogalärare

Från min erfarenhet av att lära ut yoga så vet jag att en bra lärare alltid lär sig. Yoga som en levande tradition fortsätter att utvecklas hela tiden och det vill jag som lärare även att min undervisningsmodell ska göra också. Att hitta sin egen väg är avgörande för att skapa en yogaundervisningstil som känns genuin och äkta. Att lära genom att göra, våga tro på sig själv, visa ödmjukhet mot andra och att våga tänka lite utanför ramarna har tagit mig dit jag är i dag. 

Här är mina bästa tips till dig för att utvecklas som lärare i den fantastiska yogavärlden. 

Visualisera

Det bästa sättet att nå sina mål är enligt mig att visualisera det vi vill uppnå, en gång varje år har jag och min dotter en helkväll där vi dricker te, sprider ut tidningar över hela köket och med papper, sax och lim skapar vi oss vår egen ”vision board”. Ett kollage av inspirerande texter och bilder för att göra oss mer motiverade och inspirerade att utvecklas mot våra drömmars mål. 

Samverka

istället för att tävla mot varandra, gå olika kurser som andra yogalärare håller i, dela erfarenheter, hjälp varandra och arbeta tillsammans för att bygga förtroende, teamkänsla och vänskap. Låt yogavärlden flöda i samarbete och gemenskap, det sägs att ”teamwork makes the dream work”

Workshop

Att bolla tankar och idéer med andra är ett otroligt effektivt sätt att utvecklas själv. En workshop är helt enkelt ett möte där alla närvarande bidrar med sina egna kunskaper, erfarenheter och perspektiv, ett otroligt enkelt sätt att samverka och det funkar lika bra att göra online eller via telefon som att träffas fysiskt.


Retreat

I dagens hektiska samhälle är en retreat ett bra sätt att stilla sinnet, både för dig som yogalärare och för dina elever då en retreat brukar vara lite längre och ingående än ett vanligt kurstillfälle. En retreat behöver inte alls ske på ett fint hotell i Grekland eller på en sandstrand på Bali utan fungerar precis lika bra att anordna hemma i sin egen trädgård.

Läs & Lär

Läs, lär och låt dig inspireras av olika böcker och tidningar om yoga, om dess bakgrund, ursprung, tekniker och vad den betytt för så många människor. Oavsett vilken fråga du har så har någon antagligen behandlat det skriftligen någonstans och lyckligtvis så har människor skrivit yogaböcker i hundratals år.


Intervjua

Var nyfiken på andra människor, våga intervjua dem och lyssna. Vi kommer från så många olika bakgrunder med olika förutsättningar och synsätt på yoga så vi kan alltid lära oss av varandras livsberättelse.

Dela med dig

För några år sedan släppte jag min debutbok Meditation & Yoga, vägen till ett bättre jag. En självbiografi och handbok skriven med kärlek som jag kan använda mig av i mina kurser och sessioner med olika tips, erfarenheter och övningar. Samla din kunskap och skriv en bok du också

Vidareutbilda

Jag personligen kände att jag ville utveckla mig som yogalärare med möjligheten att arbeta med helheten. Många börjar yoga för att hantera sin stress eller korrigera fysiska delar i kroppen, men för att en läkningsprocess ska kunna ta sin början handlar det om att balansera kropp & tanke. En förlösande effekt på känslomässiga spänningar kan nås just genom kombinationen av att prata om sina känslor, samt uppleva dem fysiskt.


Vidareutveckla

Med dagens teknik så finns det alla möjligheter till att vidareutveckla sig som lärare, yoga online är ett fantastiskt alternativ för dig som lärare där dina kursdeltagare får möjligheten att lära sig grunderna och bekanta sig med yogan helt i sin egen takt. ”Yogarummet” online kan t.ex. vara en sluten grupp på Facebook där eleven går din yogakurs genom lärarledda live eller videosessioner.


Våga vara du


Hos vissa så faller sig förmågan att tro på sig själv naturligt medan andra måste jobba mer för att träna in den självkänslan. Även jantelagen kan ha sin påverkan här, för vi ska ju inte tro att vi är något speciellt. Bort med jantelagen och känn dig speciell istället tycker jag, kom ihåg att du som yogalärare är helt unik!

/ Kärlek från LindaSofie Evasdotter

17 april, 2020 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
1 2 13

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.