LindaSofie Evasdotter
Yoga World
Annons
Annons
Livsstil

Ett litet semestertips

Jag kommer ihåg att jag gick hela vinterhalvåret och längtade efter värme, sommaren och ledighet, till att få återhämtning, ta det lugnt och bara vara. . .

När sommaren och semestern äntligen kom så var vädret antingen för varmt eller för kallt, troligtvis också så var det för regnigt eller för soligt. Tro inte heller att tiden skulle användas för återhämtning, nej för då skulle det åkas land och rike runt, planering efter minsta lilla detalj för att hinna se och göra så mycket som möjligt på de få veckor vi hade tillsammans. Och när semestern väl var över så var både barn och vuxna så trötta att det var riktigt skönt att återgå till vardagen, in i ekorrhjulet, för att sedan börja längta till nästa års semester igen.

Nu uppskattar jag ledigheten och sommaren på ett helt annat sätt, dagar med lugn och ro utan någon stor planering överhuvudtaget. Telefonen som är på tyst läge, kvällspromenader vid vattnet i tjocktröja och långkalsonger, yoga på altanen under åska och spöregn, och bara njuta liggandes i hängmattan eller på stranden de dagar som solen är framme. Tiden med barnbarnen känns också så mycket lugnare på något sätt än när mina egna var små, att vara närvarande, med i leken, gå på upptäcktsfärd och faktiskt kunna njuta av ögonblicken och tiden tillsammans.

För mig är det viktigt att börja varje dag, oavsett ledighet eller inte med att andas, känna efter hur kroppen känns och ta in tacksamheten till livet – till att vara mamma och mormor, till min familj och mitt jobb, till mitt hem och mina vänner, för att sedan ta dagen som den kommer och försöka leva i nuet. Oavsett hur du/ni väljer att göra, hur du planerar din dagar eller vad du gör på din semester, hoppas jag att det blir precis så som du önskar, ett litet semestertips – glöm inte bort att vara närvarande, njuta och göra mer av det som får dig att må bra.

/ LindaSofie Evasdotter

17 juli, 2019 | 1 KOMMENTAR.
Annons
Annons
MeditationMindfulness

En bra början till en medveten närvaro – guidad övning

Jag andas in och lugnar min kropp, jag andas ut och ler

Mindfulness handlar om att vara närvarande i stunden och med meditation så riktar du medvetenheten inåt. Att kombinera dessa två övningar är för mig att få den totala helheten i nuet, att vara medvetet närvarande och samtidigt vara helt avslappnad i kropp och sinne är en lisa för själen. Jag tänkte att jag skulle guida er genom en mindfulness / meditationsövning som är en bra början till en medveten närvaro.

Sätt dig i ett bekvämt läge på den plats som du själv önskar, försök att vara närvarande här och nu genom att fästa blicken på en punkt framför dig, det kan vara en sten, ett träd, en tavla eller dina händer som du håller upp framför dig, som jag gör på bilden. När tankarna kommer så låt dem passera utan att lägga någon vikt vid dem, rikta istället medvetenheten till andningen, låt andetagen vara avslappnade och få gå hela vägen ner i magen.

Känn efter hur underlaget känns under dig, kanske känns det hårt, eller mjukt. Rikta medvetenheten till hur din kropp känns när du sitter där, lägg märke till hur du har benen, fötterna och hur tårna känns när du vickar lite på dem, fram och tillbaka. Lägg märke till hur bröstkorgen rör på sig när du andas, hur det känns i armarna om du rör lite på dem och hur dina axlar känns, kanske är dem spända eller kanske avslappnande. Hur känns dina andetag mot dina läppar, känns inluften kall och utluften varm, eller tvärtom.

Rikta nu fokuset utanför dig själv och lägg istället märke till det som finns runtomkring dig, det kan vara buskar, träd, blommor, repor i golvet eller mönstren på tapeten, bara observera utan att lägga stor vikt i vad du ser eller i de tankar som fortsätter att komma. Kom ihåg andningen, andas in, djupa andetag och känn hur andetaget lugnar din kropp, använd andetaget till att andas ut det du inte behöver och andas in kärlek till dig själv, le inombords. Var uppmärksam på saker som du kanske normalt inte lägger märke till, det kan vara djur, stenar eller en dammtuss som far runt i rummet, bara nyfiket ta in och observera lätt det som händer runt om dig. Lägg också märke till olika ljud, dofter och färger, hur molnen kanske rör sig som ett skådespel på himmelen, hur vattnet kanske slår upp mot stenarna på stranden eller hur grässtråna vajar fram och tillbaka av vinden. Fortsätt att vara medveten och känn tacksamhet för den här stunden, för att du tagit dig tiden till att fylla på pluskontot med ny härlig energi, för att du har varit närvarande i ögonblicket och för att du är ett steg närmare ditt bättre jag. Andas in och lugna kroppen, andas ut och le.

/ LindaSofie Evasdotter

LivsstilYoga

Nu vet jag vem jag är

Statistiken drog iväg på mitt förra inägg – yoga efter 40, vilket jag helt kan förstå. . .

Många kanske känner som jag gjorde för några år sedan, när barnen har blivit lite större och klarar sig mer själva, tankarna som snurrar med funderingen om livet verkligen bara ska vara så här och insikten som kommer som ett brev på posten när vi försöker förstå varför vi glömt bort oss själva under så många år.

Jag levde där och då som säkert många andra föräldrar gör; jobb, mat, städning, dans, fotboll, läxor, klassförälder… ja ni vet kanske själva. Dock så tyckte jag att jag höll i min egen träning rätt bra, iallafall emellanåt.

Men med yogan i mitt liv så har alla pusselbitar fallit på plats och jag förstår bättre nu, att alla dessa år har varit vägen hit, till ett bättre jag.

Jag började att se tecken i vardagen som gjorde att livet blev lite enklare och någonstans så vill jag tro att det var universums sätt att visa mig att jag äntligen var på rätt väg, min!

Jag bröt kontakten med människor som tog för mycket av min energi, utan att ge det minsta lilla tillbaka och valde istället att spendera tiden på yogamattan med att försöka lära känna mig själv bättre.

Sakta men säkert så började jag känna en helhet, saker som jag bad om blev till verklighet och människor som ger mig kärlek och energi kommer till mig för att stanna.

Jag väljer att känna tacksamhet nu när jag vaknar upp på morgonen, jag känner efter hur min kropp känns och fyller på den med ny energi. Jag känner tacksamhet över livet och allt som kommer med det och sänder dagligen ut ljus och kärlek.

Jag älskar mitt liv och nu vet jag vem jag är; jag är människa från planeten jorden, min politiska åsikt är frihet, min religion är kärlek, jag har en zigenares själ, en yogis hjärta och en ängels anda – jag är jag / LindaSofie Evasdotter

Ps. Jag älskar mitt nya linne från Yogia.

Yoga

Yoga över 40

Jag är fascinerad över att jag är rörligare i kroppen nu vid fyrtiotvå än vad jag var när jag var tjugo. Hade någon sagt åt mig där och då –  att när du passerar fyrtio så kommer du stå på händer nästan var och varannan dag, du kommer att vara rörlig, böjbar och ha bra kondition, hade jag nog haft väldigt svårt att tro på det.

Men med åldern så har också inställningen kommit, att sätta personliga mål och jobba utifrån dem. Att släppa rädslor, förutfattade meningar och negativa tankar om oss själva. Om vi hela tiden går och tror att vi inte klarar av vissa saker pga. ålder, förutsättningar och värderingar är risken stor att vi inte heller kommer att lyckas nå dit vi vill.

Ta yogans handstående som exempel, det spelar egentligen ingen roll om du kan stå på händer, vad som är intressant är vad som händer när du försöker?. Just handstående är enligt mig en underskattad övning, av den enkla anledningen att de flesta inte tror sig klara av det. Men bara för att du ännu inte är en avancerad yogautövare betyder inte det att du inte kan börja göra handstående redan idag.

Jag absolut älskar känslan av att hålla min kropp uppe på mina egna två händer, det är helt fantastiskt. Jag kommer ihåg när jag började träna – genom att placera mina händer på marken, sparka upp, om och om igen. Känslan av att sedan räkna sekunder 1,2,3,4…innan jag föll pladask ner igen och varje gång gjorde att jag kom ett steg närmare mitt mål.

Att lära sig att stå på händerna påminner ganska mycket om hur vi lär oss gå för första gången – hur det utmanar balansen och får igång musklerna, så släpp tanken på att du inte kan och vänd ditt liv upp och ner istället. 

Ta hjälp av en vägg eller en dörr, se till att ha fritt utrymme runtom. Händerna skall placeras i axelbredd och gärna med en kudde under huvudet (mellan händerna) om du känner dig osäker. Kom sedan upp i handstående med ryggen mot väggen/dörren genom att sparka ifrån golvet med det ena benet. Håll hela kroppen i spänt läge, armarna ska vara rak och du ska försöka att komma upp till handstående så mjukt som möjligt. Börja med att stå kvar några enstaka sekunder och utöka tiden allt eftersom du bemästrar balansen. När du sedan känner dig säkrare så kan du testa att komma upp i handstående mitt i ett rum istället (se till att ha fritt runtom) finns tillgången till en gräsmatta så funkar det minst lika bra.

Lycka till / LindaSofie Evasdotter

Livsstil

Det handlar om dig

Blommorna i din trädgård vänder sig alltid i ljusets riktning, eftersom de instinktivt känner igen sin energikälla, styrka och förnyelse. Låt dig bli källan till ljus, hopp, tro, uppriktighet, inspiration och kärlek i din värld.

Låt dig påminnas om att du är komplett i alla dina sinnen och att du har begåvade skönhet, förmågor och talanger. Låt dig plocka fram dessa gåvor, vårda och utveckla dem ytterligare för att förbättra dig själv och din värld. Låt din reflektion och energi ha förmågan att omvandla allt som omger dig på ett sätt som gör det möjligt för dem att fungera på en högre nivå och i slutändan vara av större syfte. Låt alla dina handlingar, återgäldande & interaktioner med andra & dig själv fyllas med ödmjukhet och lätthet. Låt din kropp, sinne och själ sjunga i harmoni för att göra dig lyckligare både inuti och utanför. Låt dig hitta mer glädje, fred och välsignelser med varje dag som går. Håll dig hälsosam, lekfull och framgångsrik.

Låt dig påminnas om att du kan, är vacker, älskad, och som det var menat att du skulle vara. När du ber, förlåt dig själv och några andra idag, lyssna på magkänslan och gör fler av de saker du gillar. Låt dig göra skillnad genom att göra ditt bästa och genom att omfamna varje möjlighet du får att göra det. Låt dig träna dessa enkla sätt idag och varje dag. Låt din dag vara en välsignelse och låt det vara början på en underbar, rolig och tillfredsställande resa framåt. Låt det vara en resa som förnyar dig, stärker dig och gör ditt liv mer underhållande, intressant, tilltalande, framgångsrikt och meningsfullt än någonsin tidigare. Låt dig kunna hitta rätt balans och takt för att leva medvetet genom att uppskatta alla dina ögonblick och erfarenheter. Håll dig flexibel, fri och värdig.

Låt dig påminna dig en gång till idag att inget annat kan ge dig lycka om du inte hittar ett sätt att mår bra i din själ, sinne och kropp i nuet. Kom ihåg att bara när du är i fred med dig själv kan du göra något äkta som du och din värld kommer att vara stolta över. Låt dig välja att vibrera med en annan frekvens eftersom du är vacker, perfekt och ren i hjärtat av ditt hjärta. Låt din närvaro, tankar, ord och gärningar lägga till lätthet, glädje och ömhet i din omgivning så att din själ kontinuerligt kan rehabiliteras. Låt din kärlek, osjälvisk ansträngning och ljus läka allt och driva ut allt negativt från din miljö. Lev balanserad, förnuftig, graciös & välsignad.

Jag fick själv ta del av den här inspirerande texten idag och ville dela den tillsammans med er, delar av Rajesh Goyals citat översatt till svenska. Med denna läsning önskar jag dig en fantastiskt fin helg / Med kärlek LindaSofie Evasdotter

1 2 5

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.